grand theft auto‘nun son kurbanı. fakat diğerlerinden bir farkı var; yaralı da olsa hayatta kalmayı başardı.
şimdi efendim grand theft auto markası üçüncü oyunla üstten bakış kamera açısını terkedip, gerçek bir 3d dünyaya geçiyor. ve bunu açık dünyada yapan ilk oyun olarak sektörde bir çığır açıyor. sonrasında gelen bu başarının ardından herkesin malumu grand theft auto vice city piyasaya çıkıyor ve ortalık toz duman oluyor.
daha sonrasında birçok oyunun bu fikre yöneldiğini görüyoruz. bu rakipler her ne kadar yüksek prodüksiyona sahip olsalar ve marka değerleri yüksek olsa da konu tam da rekabete geldiğinde başlarına hep kötü şeyler geliyor.
ilk ele alacağımız oyun saints row olsun. açık dünya, aksiyon macera tarzında bir oyun olan saints row her ne kadar aşırılıkları ve fantezi öğeleri olsa da tema olarak günümüz dünyasında geçiyordu. bu demek oluyor ki açık dünya+aksiyon/macera+günümüz dünyası+araç kullanımı= ilk akla gelen cevap gta. yani doğrudan rakibi olarak piyasaya çıkış yaptı sr serisi. ilk serilerde belli başlı bir kitle kazansa da sonrasında aynı yerde kalamadı. birazdan sayacağım diğer gta rakibiyle birlikte en parlak dönemlerini gta 4 - gta 5 dönemi arasında yaşadılar. gta’nın 4. oyunda yöneldiği dark temalar ve ağır oynanış bu tip civcivli oyunların pazar boyutunu arttırdı. peki saints row bugün ne yapıyor ? ben bağımı kopardım fakat hatırladığım kadarıyla gta ile olan konu farklılığını arttırmak için çok kıvranıyorlardı. en son gördüğümde uzaylılar falan vardı uzayda geçiyordu. varın gerisini siz düşünün.
diğer rakip just cause‘dı. bu arkadaş da hatrı sayılır bir kitleye ulaştı. diktatör devirdiğimiz seride kanımca en güzel oyun üçüncü oyundur. gta’dan farklı olarak tam gaz aksiyon bir oyun ve konunun pek de bir önemi yok. fakat az önceki denklemi birebir sağladığından doğrudan gta rakibi konumunda. biraz üzerine düşülse belli açılardan zorlayabilirdi fakat geldiği noktada en büyük oyuncu kitlesi “gta’ya parası yetmeyen” ya da “gta’dan sonra aynı tarz oyun arayanlar” oldu. gerçekten de çıktıktan çok çok kısa bir süre sonra bedava dağıtılmasına rağmen beklenen ilgiyi gene görmedi son oyunu da. en büyük eksikliği bir hikaye akışı ve buna bağlı olarak sinematik sahneleri olmamasıydı. buna ek olarak araç kullanımı fazla arcade ve aynı hissettiriyordu. sonuç olarak bu yazıyı okuyanların %80’inin adını bile bilmediği %90’ınından fazlasınınsa hiç oynamadığı bir oyun oldu.
bir başka rakipse watch dogs oldu. özellikle ilk oyun ps4 ve yeni nesil için geliyordu. ubisoftun tüm pohpohlamalarına rağmen ve hatta bir teknoloji demosu olmasına rağmen tam bir hayal kırıklığı oldu. birçok basın gta vs wd konularını ciddi ciddi masaya yatırıyordu ve eli çok sağlam gözüküyodu. fakat çok kısa süre sonra grafikler downgrade yedi ve hayatımda gördüğüm en kalas araba sürüşünü deneyim etmiş olduk. 10gb de bir boyutu vardı görünce inanamamıştım. gta 4 bir önceki nesle çıkmasına rağmen 15 gb’dan fazlaydı. gta 5 yaklaşık 80 gb boyutunda. aradaki kapsam farkını hesap edin. peki bu arkadaş bugün ne yapıyor ? en son gördüğümüzde yaşlı ihtiyar bir kadınla oynamak en büyük devrimiydi bu serinin. gta 4’ün karanlık temasından sonra bu serinin de ilk oyunu koyu bir atmosferde geçiyordu. en azından trailerlarda öyleydi. gta, 5. oyunla birlikte tekrardan canlı renk paletine dönünce bu oyunun da ikinci serisi buna ayak uydurmak zorunda kalmıştı. kısaca bugün makul bir insanın gta ile kıyaslaması çok çok az bir ihtimal. (gta’dan önde bulması demiyorum, kıyaslaması)
tabi bunlar olurken bir de arada sleeping dogs oldu. ben severek oynadım, bitirdim. uzak doğuda geçmesi yakın dövüş odaklı olması farklarıydı. ve zamanına göre çok iyi grafik tarzı vardı. fakat gel gör ki açık dünya+aksiyon macera+günümüz dünyası+araç kullanımı diyince akla ilk hep gta geliyor ve onunla kıyaslandığında ciddi sönük ve detaysız bir oyun olarak kalıyor sleeping dogs da. bunun ilerleyen zamanda bir devamı gelmesi muhtemel olabilir. fakat steamspy verilerine göre sadece 1.5milyon satmış bir oyun, rakibinde örneğin bir vice city steam bir pazar olmadan yıllar önce çıkmasına rağmen 3.5milyon satmış. gta 5 ise yine aynı veriye göre 35milyon satmış olarak görülüyor.(sadece pc ve sadece steam için. genel toplamda 100 milyonu aşkın sattı)
velhasılkelam cyberpunk 2077 de öyle ya da böyle açık dünya+ aksiyon macera + günümüz dünyası + araç kullanımı matematiğinden çıkmış bir ürün ve daha şimdiden insanlar bunu gta ile kıyaslamaya başladı. şahsi görüşüm pekala kıyaslanabilir oyunlar. çünkü vaadettiği rpg öğelerini barındırmıyor. karakter gelişimi gta san andreas’ta da vardı, özel skiller gta 5’te de var. ayrı hikaye geçmişi vaadediyor üç ayrı tipleme için fakat gördüğümüz kadarıyla farkları yok. oysa gta 5’te 3 ay tip değil 3 ayrı karakter vardı. yani tüm özgeçmişleriyle ve hikayeleri ile 3 birbirinden tamamen farklı karakter. dolayısıyla asıl sorun “vaadettikleri hiç yapılmamış şeyler değil” olması değil asıl sorun “bunların bizzat belalı rockstar tarafından yapılmış olması”. bu sebeptendir ki bu oyun, oyun camiasınca gta ile kıyaslanacak ve neredeyse kesin olarak bu kavgadan mağlup ayrılacak. fakat en başından dediğim gibi öyle ya da böyle bir şekilde “sağ çıkabilecek” gibi gözüküyor ilk kez birisi. kim bilir belki tüm hatalar giderildikten ve birkaç genişleme paketinden sonra söyleyecek birşeyleri olacaktır cyberpunk 2077'nin.
comple4 profili
-
cyberpunk 2077
-
evlenirdim denilen oyun karakterleri
(bkz: mona sax)
bilmeyen veya hatırlamayanlar için max payne 2'de payne'ın sevgilisidir kendisi. max'ın kafasına tahta platform devrildiğinde birkaç bölümü kendisiyle oynama şerefine nail olmuştuk. çilekeş, cefakar, sert, ne istediğini bilen mona... -
geceye bir adolf hitler sözü bırak
o değil de adam hitler'in sözünü ingilizce yazmış. hani aklınca orijinalini söylüyor. ulan ne mal adamlar var şu sözlükte amk.
-
adebayor'un kardeşi rotimi
bu da rotimi'nin futbol oynadığı dönemlere ait bir resim *