inanmazsınız, yatırım tavsiyesi veriyorum: bu başlığı okuyun.
örneğin 29 kasım 2017 tarihinden itibaren “bunu nasıl alırım yardımcı olun” yazan herkesi bir güzel engelliyoruz. zira bu entry (bkz:
#72464354) yazıldığında bu kadar detaylı olmasa da, direkt bilal’e anlatır gibi anlatmıştı adım adım. bir zamanlar bu sözlükte aramaya inanmayanları yerin dibine gömüyorduk ya hani, o hesap…
sonra ref’li link verip ref olduğunu açıkça belli etmeyen arkadaşları engelliyoruz. bu insanlar çıkarı olmadan "bilgi" paylaşmayan kişiler demektir. sözlüğe yazacakları size hiçbir şey katmaz.
ardından ref’li link verip, ref’li olduğunu belli eden ama yazdığında hiçbir katma değer bulunmayan arkadaşlara bir bakıp, düşünüyoruz. bu kirlilik yaratsa da "o kadar da kötü" olmayabilir, karar sizin.
en son ref’li linklerini bit.ly ve goo.gl gibi kısaltmaların arkasına saklayıp (ve tabii ki refli olduğunu belirtmeyen) köftehorları engelliyoruz.
bir de bunun ultra ekmekli köfte versiyonu var ki: her crypto-currency başlığına (hemen hemen) aynı entry’i yazıp tamamında bit.ly ile referans veren arkadaşlar var. bu nedir yahu? (bkz:
ethereum/#72755611) (bkz:
kripto para birimi/#72753698) (bkz:
bitcoin mining/#72733528) (bkz:
bitcoin/#72732615)
sırada “ben bununla uğraşamam, benim için alacak adam yok mu?” yazan arkadaşlar. bunları ben nargile cafeden çıkmayıp sahibinden.com’da babasının parasıyla spor araba bakan, ama arkadaşına çay parasını kitleyen, yatırım aracı buldu mu düşünmeyip atlayan ama atlarkan başkalarının kafasına basan, düşüp çenesini yardığında da kafasına bastığı arkadaşını suçlayan tipler olarak hayal ediyorum. gönül rahatlığıyla engelliyoruz.
nooldu? sözlüğünüz bomboş kaldı. niye? çünkü herkesi engelledik. çünkü geçen sene donanımhaber ölücülerine ayar veren sözlük ahalisi el ele verip bütün crypto-currency başlıklarının suretine tükürdü.
hashflare başlığına hiç bakmayın mesela, kör olabilirsiniz. (eskiden bu anlatımlı başlıkları "yeni başlayanlar için x" diye açardık, ne bileyim başka mecralardaki temsiliyetimizi ifade etmek için "sözlük yazarlarının hashflare hesapları" falan derdik... "beni yeşillendirin" temalı entry yazacak kadar yüzsüzsek bile en azından sonrasında silerdik ya da edit'leyip öğrendiğimizi paylaşırdık... her cümleyi üç noktayla bitirmez, bu kadar uzun parantezler açmazdık...)
velhasıl, burada dönen çılgınlık dışarıya olduğu gibi yansıyor. dün barda laptop’ımdan slushpool’daki miner’ımın durumuna bakıyordum. ekranın bi köşesinde bitcoin yazdığını görmüş olacak ki bira getiren kız iota hakkında sorular sormaya başladı. muhtemelen sözlük yazarı falan değil ama buraları okuyup daldı içine. kendisi gibi neredeyse hiçbir teknik bilgisi olmayan, muhtemelen öğrenci olduğu için gelirinin bir kısmını atıp “unutunca” kendi kendine büyüyeceğini hayal eden çok insan var dışarıda. sizin ref’li linkleriniz sizce onlara bir zarar vermiyor ama başlığın içine tükürdüğünüzden çöpün içinden okunacak kitapları zor buluyorlar, bulduklarında da sayfaları yabış yabış oluyor.
okumak demişken, şu iota başlığına tangle’ın whitepaper’ı hakkındaki teknik endişelerimi yazacaktım, vakitsizlikten yazamadım bir türlü ama başlığı takip ettikçe içim burkuldu. entry’i de evernote’un derinliklerine gömdüm. başka bahara artık. benim über kıymetli entry'min yokluğu sizi endişelendirmeyebilir ama yazmaktan tiksinen ilk kişi olmadığımı hayal ediyorum.
şurada adam akıllı yazıp, ref'li link verip açıkça bunu söyleyen kişileri tenzih ettiğimi belirtmeme gerek yok sanırım.
o yüzden yatırım tavsiyesi: bu başlığı okuyun, elek gibi resmen. sözlüğüm tertemiz oldu. az daha zorlasam iota başlığında tek entry görecem.