terörist dediğiniz doğu illeri, kendilerini bu ülkenin sahibi gören çomarlara karşı cumhuriyet'e herkesten daha çok sahip çıkıyor.
Sık geçen başlıklar
14 mayıs 2023 genel seçimleri 30
ekşi'de görson 24 saat kala çok önemli uyarılar yapacağım seçim. lütfen okuyun. seçmen kağıdı, sandık no vs. bunları tekrar etmeyeceğim. merak edenler özelden ulaşabilir. çok detaylı bilgi veririm. okuyun lütfen; bir daha dombıralı tüfekli taşlı kutlama duymak istemiyorsak!
1. arkadaşlar buradan sayısız entry ile dhondt sistemini ve stratejik oyları anlattım. hatta entry sonunda yine ekleyeyim, tekrar okuyun. barajı geçemeyeceği neredeyse kesin olan zafer partisi, memleket partisi, tkp gibi partilere oy vermeniz bölgesel olarak birinci partiye yarar. ittifak içinde olup oy bölen partilerden tip de maalesef böyle. bu nedenle bölgesel olarak kim güçlüyse orada toparlanın. mesela kırşehir'de chp'ye, konya'da iyi parti'ye, diyarbakır'da ysp'ye. üç parti dışında pek savrulmayın. benim partim bu demeyin, yüksünmeyin.
2. arada kalan kardeşlerim. 6-8 şubat arası dönemde bağıra bağıra ölen depremzedeleri düşünün. ''sesimi duyan var mı?'' sedasının enkaz üstünden değil enkaz altından dendiğini unutma! deprem bölgesinde seni azarlayan siyasetçileri unutma!
3. sevgili muhalif kardeşim; benim gibi enes kara, ensar vakfı, tarikat ve cemaat gibi konularda hassas olan kardeşlerim. meral hanım 12 ocak, 19 ocak, 15 haziran 2022 tarihlerinde enes kara'yı gündeme getirdi, seçim beyannamesinde adını andı ve gençler için özel beyanname yazdırdı. kılıçdaroğlu ve chp ensar vakfının hesabının sorulacağına dair söz verdi. enes için burada benden fazla üzülen bir kişi daha yoktur. (bio'ya bakabilirsiniz) bunu ben diyorum size.
4. organize bir kötülük var. seçim gecesi kaybettikleri için ortalığı karıştırmaya çalışacaklardır. asla prim vermeyelim yalnızca sandıkları koruyalım. ilaveten sandık görevlisi ve müşahit arkadaşlar; tutanakların fotoğrafını değil videosunu çekin. her türlü hile yapılabilir.
5. oğancı arkadaşlarım. seçim ikinci tura kalırsa 14 günde neler yaşanabileceğini erzurum olaylarında gördünüz. bu seçimin şakası yok.
6. sana yıllarca terörist, illet, zillet diyen adamlara karşı mücadele etmek yerine evde oturma, tatile gitme. sandığa git! hesabını sor, intikamımızı al. gençliğimizi, hevesimizi, ümidimizi çalanları sen de cezalandır.
7. erdoğan'ın ''15 temmuz gibi sokağa çıkarız'' beyanı tamamen sizi sandığa küstürme hamlesi. korkmayın, sandığa gidin. 50+1'i alıp ıslak imzalı tutanaklarınız olursa değil erdoğan feriştahı gelse sandıkta kazandığınızı sizden alamaz. istanbul'u hatırlayın, ikinci seçimde hiçbir şey yapamadılar çünkü tutanaklar bizdeydi.
8. ülkücü, milliyetçi kardeşlerim. tc tabelalarını sökenlere, andımızı kaldıranlara ve ona itiraz ediyormuş gibi yapıp yerel seçimlere ortak olanlara ve osman öcalan'ı trt'ye çıkaranları unutma. iyi parti'yi yeterince kuvvetli yaparsan milliyetçi söylemlerini de kabul ettirecek gücü elde edersin.
9. sosyal demokrat, demokrat ve muhafazakar kardeşlerim. hiçbirinizin hakkı elinizden alınmaz. bundan daha rijit bir sistem kurulmaz. bunlar başımıza gelirse diye endişe etme. tayyip'i göndermek imkansız ama kemal bey'i hata yaptığında gönderecek kadar kudret sahibiyiz. biz muhalefetiz, yalana, talana, yanlışa diğerleri gibi göz yummayız. ve kemal bey ile meral hanım'a güvenin onlar sizin iyiliğinizi istiyor.
10. hüdapar, yrp gibi dindar değil dinci ve hizbullahçı partilere fırsat verirsen birkaç sene sonra şeriat bile ilan edilebilir. onlar çocuklarını yine amerika'da okutur ama senin çocuğun burada evde oturur. gel sosyal, laik, demokratik bir hukuk devletini yeniden inşa edelim.
haydi!
not: daha önce yöresel bazda stratejik oyları tekrar paylaşalım:
dhondt sistemi nasıl çalışıyor
üç büyük il ve stratejik birkaç il daha
akdeniz bölgesi
karadeniz bölgesi
iç anadolu ve doğu anadolu bölgesi
ege bölgesi
marmara ve güneydoğu anadolu bölgesi
1. arkadaşlar buradan sayısız entry ile dhondt sistemini ve stratejik oyları anlattım. hatta entry sonunda yine ekleyeyim, tekrar okuyun. barajı geçemeyeceği neredeyse kesin olan zafer partisi, memleket partisi, tkp gibi partilere oy vermeniz bölgesel olarak birinci partiye yarar. ittifak içinde olup oy bölen partilerden tip de maalesef böyle. bu nedenle bölgesel olarak kim güçlüyse orada toparlanın. mesela kırşehir'de chp'ye, konya'da iyi parti'ye, diyarbakır'da ysp'ye. üç parti dışında pek savrulmayın. benim partim bu demeyin, yüksünmeyin.
2. arada kalan kardeşlerim. 6-8 şubat arası dönemde bağıra bağıra ölen depremzedeleri düşünün. ''sesimi duyan var mı?'' sedasının enkaz üstünden değil enkaz altından dendiğini unutma! deprem bölgesinde seni azarlayan siyasetçileri unutma!
3. sevgili muhalif kardeşim; benim gibi enes kara, ensar vakfı, tarikat ve cemaat gibi konularda hassas olan kardeşlerim. meral hanım 12 ocak, 19 ocak, 15 haziran 2022 tarihlerinde enes kara'yı gündeme getirdi, seçim beyannamesinde adını andı ve gençler için özel beyanname yazdırdı. kılıçdaroğlu ve chp ensar vakfının hesabının sorulacağına dair söz verdi. enes için burada benden fazla üzülen bir kişi daha yoktur. (bio'ya bakabilirsiniz) bunu ben diyorum size.
4. organize bir kötülük var. seçim gecesi kaybettikleri için ortalığı karıştırmaya çalışacaklardır. asla prim vermeyelim yalnızca sandıkları koruyalım. ilaveten sandık görevlisi ve müşahit arkadaşlar; tutanakların fotoğrafını değil videosunu çekin. her türlü hile yapılabilir.
5. oğancı arkadaşlarım. seçim ikinci tura kalırsa 14 günde neler yaşanabileceğini erzurum olaylarında gördünüz. bu seçimin şakası yok.
6. sana yıllarca terörist, illet, zillet diyen adamlara karşı mücadele etmek yerine evde oturma, tatile gitme. sandığa git! hesabını sor, intikamımızı al. gençliğimizi, hevesimizi, ümidimizi çalanları sen de cezalandır.
7. erdoğan'ın ''15 temmuz gibi sokağa çıkarız'' beyanı tamamen sizi sandığa küstürme hamlesi. korkmayın, sandığa gidin. 50+1'i alıp ıslak imzalı tutanaklarınız olursa değil erdoğan feriştahı gelse sandıkta kazandığınızı sizden alamaz. istanbul'u hatırlayın, ikinci seçimde hiçbir şey yapamadılar çünkü tutanaklar bizdeydi.
8. ülkücü, milliyetçi kardeşlerim. tc tabelalarını sökenlere, andımızı kaldıranlara ve ona itiraz ediyormuş gibi yapıp yerel seçimlere ortak olanlara ve osman öcalan'ı trt'ye çıkaranları unutma. iyi parti'yi yeterince kuvvetli yaparsan milliyetçi söylemlerini de kabul ettirecek gücü elde edersin.
9. sosyal demokrat, demokrat ve muhafazakar kardeşlerim. hiçbirinizin hakkı elinizden alınmaz. bundan daha rijit bir sistem kurulmaz. bunlar başımıza gelirse diye endişe etme. tayyip'i göndermek imkansız ama kemal bey'i hata yaptığında gönderecek kadar kudret sahibiyiz. biz muhalefetiz, yalana, talana, yanlışa diğerleri gibi göz yummayız. ve kemal bey ile meral hanım'a güvenin onlar sizin iyiliğinizi istiyor.
10. hüdapar, yrp gibi dindar değil dinci ve hizbullahçı partilere fırsat verirsen birkaç sene sonra şeriat bile ilan edilebilir. onlar çocuklarını yine amerika'da okutur ama senin çocuğun burada evde oturur. gel sosyal, laik, demokratik bir hukuk devletini yeniden inşa edelim.
haydi!
not: daha önce yöresel bazda stratejik oyları tekrar paylaşalım:
dhondt sistemi nasıl çalışıyor
üç büyük il ve stratejik birkaç il daha
akdeniz bölgesi
karadeniz bölgesi
iç anadolu ve doğu anadolu bölgesi
ege bölgesi
marmara ve güneydoğu anadolu bölgesi
ilk turda kemal dedemin galibiyetiyle bitmesini beklediğim seçimlerdir. adettendir %51.5 diyerek tahminimi de bırakayım.
21 yıldır bugünü bekliyoruz, dile kolay ne çok zaman geçmiş. kaç nesil kayboldu bu süre zarfında belli değil. gençliğimizin büyük kısmı çalındı ama gelecekten hala umutluyum.
ramiz dayının da dediği gibi; “duyuyor musun yeğen, suyun sesini duyuyor musun? yapamam diyordun, gücün yetmez sanıyordun anlarlar, yaptırmazlar bir daha yenerler diye korkuyordun, imkansız diyordun ama suyun sesini duyor musun yeğen? deniz sonunda yarıldı bize sadece içinden yürümek kaldı...” repliğindeki gibi bir anı yaşıyoruz.
evet iktidarın dirayeti kırıldı son çiviyi çakması kaldı bir tek. 14 mayıs günü sandığa gidip bu işe nokta koyup ülkemizin geleceğini kurtaracağız başka da söze gerek yok.
eyvallah başlıyoruz!
21 yıldır bugünü bekliyoruz, dile kolay ne çok zaman geçmiş. kaç nesil kayboldu bu süre zarfında belli değil. gençliğimizin büyük kısmı çalındı ama gelecekten hala umutluyum.
ramiz dayının da dediği gibi; “duyuyor musun yeğen, suyun sesini duyuyor musun? yapamam diyordun, gücün yetmez sanıyordun anlarlar, yaptırmazlar bir daha yenerler diye korkuyordun, imkansız diyordun ama suyun sesini duyor musun yeğen? deniz sonunda yarıldı bize sadece içinden yürümek kaldı...” repliğindeki gibi bir anı yaşıyoruz.
evet iktidarın dirayeti kırıldı son çiviyi çakması kaldı bir tek. 14 mayıs günü sandığa gidip bu işe nokta koyup ülkemizin geleceğini kurtaracağız başka da söze gerek yok.
eyvallah başlıyoruz!
gençliği, belki tüm hayatı bu iktidarın gölgesinde solanlar, eğitim hakkından sağlık hakkından olanlar, mülakat garabetiyle onca çabaya rağmen atanamayanlar, dayısızlıktan işsiz kalanlar, hayal etmekten umut etmekten mahrum bırakılanlar, yaşam şekli yüzünden her allahın günü türlü hakaretler duyanlar, iğneden ipliğe ne alsa bir tane de saray ve eşrafına ısmarlamak zorunda olanlar, ülkenin gördüğü en büyük felaket sonrası yalnızlığa yoksunluğa terkedilenler… son üç gün. senelerce dayandık kaldı üç gün.
nefret kusan bu sevgisiz insanların düzenini yıkıp, ülkeyi yeniden yaşanabilir, gülünebilir, konuşulabilir hale getirelim.
ilk turda bitirelim.
nefret kusan bu sevgisiz insanların düzenini yıkıp, ülkeyi yeniden yaşanabilir, gülünebilir, konuşulabilir hale getirelim.
ilk turda bitirelim.
1- rte'nin anadolu'daki oy kaybı, %15 seviyesinde...erzincan seçimine bakabiliriz.
https://youtu.be/nia9wfkxsno
2- istanbul ve ankara minimum %57 seviyesinde millet ittifakında ..izmir'de %70...
istanbul asya yakasında erdoğan'ın önde olduğu sadece sultanbeyli var. ümraniye, üsküdar ve beykoz kafa kafaya... diğer ilcelerde millet ittifakı neredeyse ezici biçimde önde.. avrupa yakasında şirinevler'den batıya erdoğan'ın önde olduğu sadece arnavutköy var, başka yok... sultangazi'de biraz da fatih'te ezici erdoğan üstünlüğü olur, bunun dısında esenler, bahçelievler, bayramaşa, gop gibi yerlerde bile kafa kafaya, avrupa yakası sahil hattında millet iitfakının üstünlüğünü saymıyorum bile.
istanbul'da feci hezimet yaşayacaklar...
3- şırnak, diyarbakır, van, ağrı, muş, hakkari, batman, siirt, kars, ığdır gibi sehirlerde %70 ila %90 arasında millet ittifakı oyu bekliyorum...
4- en umutsuz bölgeler karadeniz'de sinop, bartın, zonguldak, amasya, artvin millet ittifakı önde... iç anadolu'da sadece kırşehir ve ankara'da...
5- türkiye'de başa baş geçecegini düsündügüm bir kaç şehir var. kocaeli, bursa, giresun, samsun, bingöl bunlardan bir kaçı..
6- ülke nüfusunun neredeyse %70'inin yaşadıgı ankara'dan dikey bir cizgi cekelim, erdoğan'ın önde oldugu sadece 6 sehir var... düzce, sakarya, bolu, afyon, kütahya, ısparta...
nasıl kazanacak abicim erdogan bu seçimi, nasıl?
oylarınıza, sandıklarımıza sahip çıkalım. kemal dedem %54 ile geliyor.
oğan + muharrem %3 alacak, onu da buraya yazalım...
https://youtu.be/nia9wfkxsno
2- istanbul ve ankara minimum %57 seviyesinde millet ittifakında ..izmir'de %70...
istanbul asya yakasında erdoğan'ın önde olduğu sadece sultanbeyli var. ümraniye, üsküdar ve beykoz kafa kafaya... diğer ilcelerde millet ittifakı neredeyse ezici biçimde önde.. avrupa yakasında şirinevler'den batıya erdoğan'ın önde olduğu sadece arnavutköy var, başka yok... sultangazi'de biraz da fatih'te ezici erdoğan üstünlüğü olur, bunun dısında esenler, bahçelievler, bayramaşa, gop gibi yerlerde bile kafa kafaya, avrupa yakası sahil hattında millet iitfakının üstünlüğünü saymıyorum bile.
istanbul'da feci hezimet yaşayacaklar...
3- şırnak, diyarbakır, van, ağrı, muş, hakkari, batman, siirt, kars, ığdır gibi sehirlerde %70 ila %90 arasında millet ittifakı oyu bekliyorum...
4- en umutsuz bölgeler karadeniz'de sinop, bartın, zonguldak, amasya, artvin millet ittifakı önde... iç anadolu'da sadece kırşehir ve ankara'da...
5- türkiye'de başa baş geçecegini düsündügüm bir kaç şehir var. kocaeli, bursa, giresun, samsun, bingöl bunlardan bir kaçı..
6- ülke nüfusunun neredeyse %70'inin yaşadıgı ankara'dan dikey bir cizgi cekelim, erdoğan'ın önde oldugu sadece 6 sehir var... düzce, sakarya, bolu, afyon, kütahya, ısparta...
nasıl kazanacak abicim erdogan bu seçimi, nasıl?
oylarınıza, sandıklarımıza sahip çıkalım. kemal dedem %54 ile geliyor.
oğan + muharrem %3 alacak, onu da buraya yazalım...
yahu ben sizin zihniyetinize sokayım.
bu zihniyet yüzünden yemin ederim oyum kılıçdaroğluna.
normal de sinan oğana verecektim.
ama kusura bakma sinan başkan.
bu akpartililerin zihniyeti beni yordu.
oyum bay kemale.
bu zihniyet yüzünden yemin ederim oyum kılıçdaroğluna.
normal de sinan oğana verecektim.
ama kusura bakma sinan başkan.
bu akpartililerin zihniyeti beni yordu.
oyum bay kemale.
ilk turdan bitirmemiz gereken seçimdir. ikinci tura kalırsa 14 gün boyunca yaşayacaklarımızın fragmanını gördük bugün. arkadaşlar bu seçim gerçekten artık dombıra dinlemeden bitirmek istiyorum...
normalde son on günü bölgelerimizdeki stratejik oy kullanmaya ayıracağım diye belirttim ama yarın devam edeceğiz seriye.
normalde peşin hükümlü olmam, asla kesin konuşmam ama 2019 seçimlerinde de söyledim bugün de söylüyorum.
kazandık arkadaşlar!
normalde son on günü bölgelerimizdeki stratejik oy kullanmaya ayıracağım diye belirttim ama yarın devam edeceğiz seriye.
normalde peşin hükümlü olmam, asla kesin konuşmam ama 2019 seçimlerinde de söyledim bugün de söylüyorum.
kazandık arkadaşlar!
sinan oğan'a olan desteği anlıyorum. çok dürüst bir siyasetçi ve önü çok açık. parlamenter sisteme geçildiğinde ona olan destek çığ gibi büyüyecektir. ancak bu seçim en güçlü adayda birleşmeliyiz. bu işin şakası yok.
normalde ortalama 80.000 muhalif oy ile bir vekil kazanılabiliyorken türkiye işçi partisi’ne verilecek 1 milyon oy ile ancak muhalefetin 1-2 vekillik kazanacağı seçimdir. yani 2 vekil bile alsalar (ki bence bu bile zor) 500.000 oy ile 1 vekil eder.
bir çok konuda hala muhalif seçmen çok bilgisiz. erkan baş da çıkmış bugün tereddüt etmeyin oy verin demiş. ah erkan bey. seçim ikinci tura kalırsa muhalefetin alacağı her 1 fazla vekil ülkenin kurtulma şansını biraz daha arttıracak. siz neden bu tek başına liste işine girdiniz? hadi girdiniz bari şimdi anket sonuçlarını doğru okuyun. bir çok ilde tip’e verilecek oylar temsiliyete dönüşmeyecek. yazık olacak toplamda yüzbinlerce oya. zaten %2 memleket oyları çöp olacak bir de %2 tip oyuyla 1-2 vekil ancak çıkartılacak. toplamda %4 muhalefetten kayıp. yazık. karşımızda ülke yansa yıkılsa erdoğan diyen akp iktidardan düşüp medya bağımsızlaşmadan hiç bir şartta tercihini değiştirmeyecek oldukça tehlikeli bir hal almış %45’e karşı kazanmanın ve ülkeyi kurtarmanın tek yolu hiç bir oyu zebil etmemek. biz bir çırpıda %4’ü tek kalemle zebil ederek başlıyoruz bile.
lütfen herkes akıllı şekilde oyunu kullansın. her oy çok önemli. normalde kafası çalışan eğitimli insanlar oylarını zebil ederken akpliler her oyunu temsiliyete dönüştürüyor.
bir çok konuda hala muhalif seçmen çok bilgisiz. erkan baş da çıkmış bugün tereddüt etmeyin oy verin demiş. ah erkan bey. seçim ikinci tura kalırsa muhalefetin alacağı her 1 fazla vekil ülkenin kurtulma şansını biraz daha arttıracak. siz neden bu tek başına liste işine girdiniz? hadi girdiniz bari şimdi anket sonuçlarını doğru okuyun. bir çok ilde tip’e verilecek oylar temsiliyete dönüşmeyecek. yazık olacak toplamda yüzbinlerce oya. zaten %2 memleket oyları çöp olacak bir de %2 tip oyuyla 1-2 vekil ancak çıkartılacak. toplamda %4 muhalefetten kayıp. yazık. karşımızda ülke yansa yıkılsa erdoğan diyen akp iktidardan düşüp medya bağımsızlaşmadan hiç bir şartta tercihini değiştirmeyecek oldukça tehlikeli bir hal almış %45’e karşı kazanmanın ve ülkeyi kurtarmanın tek yolu hiç bir oyu zebil etmemek. biz bir çırpıda %4’ü tek kalemle zebil ederek başlıyoruz bile.
lütfen herkes akıllı şekilde oyunu kullansın. her oy çok önemli. normalde kafası çalışan eğitimli insanlar oylarını zebil ederken akpliler her oyunu temsiliyete dönüştürüyor.
bugün itibarıyla tam 10 gün kalmış ve önemli bir çağrıda bulunacağım seçim. 10 gün boyunca sizlere bölgesel bazda nasıl oy kullanırsak avantaj olacağını anlatacağım. ancak bugün tamamen seçim sistemine ayırıyorum. yurt dışı kısmını da okumanızı şiddetle tavsiye ederim.
ekşi sözlük'teki trolleri ayrı tutarsak neredeyse hepimizin muhalif olduğunu biliyorum. arkadaşlar bu seçim istiklal marşı'nı kağıttan okuyamayan binali yıldırım'ın tabiriyle işgalcilere karşı bir istiklal seçimidir.
o yüzden oldukça dikkatli oy kullanmalısınız. daha seçime 10 gün kala bile barajı aşamadığı net olarak görülen partiler var. tek nefeste hepsini sayayım. memleket partisi, zafer partisi, tkp, thp, sol parti, genç parti, vatan partisi. taşlanma uğruna yazıyorum, ittifakta olduğu halde oy vermeniz durumunda sisteme dayalı olarak negatif yönde etki yapacak tek parti ise; tip.
dhondt sistemini anlamamış arkadaşlarımız. çok anlaşılır bir şekilde anlatayım.
partiler en yüksek oy alandan en düşük oy alana kadar sıralanıyor. sonra oy oranları önce 1'e sonra 2'ye sonra da 3'e olmak üzere bölünüyor. ondan sonra en yüksek oydan başlanıp en düşük oya göre tekrar sıralanıyor. milletvekilleri sırayla alınıyor. konya özelinde örnekleyelim:
akp 60, iyi 20, chp 10, mhp 10 alsın.
şimdi sıralıyoruz:
akp: 60
iyi parti: 20
chp: 10
mhp: 10
şimdi sırayla 1, 2, 3, 4... şeklinde bölüyoruz:
akp: 60 (60/1), 30 (60/2), 20 (60/3), 15 (60/4), 12, 10, 8.57, 7.5, 6.67, 6, 5.45
iyi parti: 20, 10, 6,67, 5
chp: 10, 5, 3,34
mhp: 10, 5, 3,34
en yükseği 60 en düşüğü 3,34'e kadar olmak üzere sayıları sıralayın.
şimdi en yüksekten en düşüğe sıralıyoruz:
60 (akp)
30 (akp)
20 (akp)
20 (iyi parti)
15 (akp)
12 (akp)
10 (akp)
10 (iyi parti)
10 (chp)
10 (mhp)
8,57 (akp)
6,67 (akp)
6,67 (iyi parti)
6 (akp)
5.45 (akp)
görüldüğü üzere 15 vekillikten; 10 ak parti'ye, 3 iyi parti'ye, 1 chp'ye ve 1 tane de mhp'ye düştü. yani büyük parti kimse ona verdiğiniz takdirde vekil sayısı uçuyor. muhalifseniz iyi parti'de toplanmanız akp'den bir vekil daha koparmanızı sağlayabilir. mesela chp tabanı komple iyi parti'ye verse; hesapladığınızda sınırdan 1 vekil daha çıkarabilirsiniz.
gelelim tip mevzusuna: istanbul'da her 100.000 oya 1 vekil mottosuyla tip oy toplamaya çalışıyor ancak tip'in kazanacağı 1 vekil bu sebeple ysp'ye 2 vekile mal olabilir. hatta o bölgede akp birinciyse vekil ona gider.
diğer konu: yurtdışı oyları. bu oylar nasıl mı dağılıyor. biraz karmaşık ama çok basit anlatmaya çalışacağım.
şimdi mesela iyi parti yurt dışında yüzde 350.000 oy aldı diyelim. yurt içinde de 7.000.000 diyelim. yurt dışının yurt içine oranı 20'de 1. diyelim ki iyi parti konya'da 500.000 oy aldı. bunun 20'de biri 25.000. yani konya'da alınan toplam oy 525.000 olur. işte bu sayı vekil hesabını değiştirebilir. o nedenle yurt dışında tip'e verdiğiniz oy bir şehirde % 1'in içinde dağılıp tamamen yok olabilir.
bu sebeple yurt dışı seçmenlerinin büyük partilere vermesi daha kârlı.
ekşi sözlük'teki trolleri ayrı tutarsak neredeyse hepimizin muhalif olduğunu biliyorum. arkadaşlar bu seçim istiklal marşı'nı kağıttan okuyamayan binali yıldırım'ın tabiriyle işgalcilere karşı bir istiklal seçimidir.
o yüzden oldukça dikkatli oy kullanmalısınız. daha seçime 10 gün kala bile barajı aşamadığı net olarak görülen partiler var. tek nefeste hepsini sayayım. memleket partisi, zafer partisi, tkp, thp, sol parti, genç parti, vatan partisi. taşlanma uğruna yazıyorum, ittifakta olduğu halde oy vermeniz durumunda sisteme dayalı olarak negatif yönde etki yapacak tek parti ise; tip.
dhondt sistemini anlamamış arkadaşlarımız. çok anlaşılır bir şekilde anlatayım.
partiler en yüksek oy alandan en düşük oy alana kadar sıralanıyor. sonra oy oranları önce 1'e sonra 2'ye sonra da 3'e olmak üzere bölünüyor. ondan sonra en yüksek oydan başlanıp en düşük oya göre tekrar sıralanıyor. milletvekilleri sırayla alınıyor. konya özelinde örnekleyelim:
akp 60, iyi 20, chp 10, mhp 10 alsın.
şimdi sıralıyoruz:
akp: 60
iyi parti: 20
chp: 10
mhp: 10
şimdi sırayla 1, 2, 3, 4... şeklinde bölüyoruz:
akp: 60 (60/1), 30 (60/2), 20 (60/3), 15 (60/4), 12, 10, 8.57, 7.5, 6.67, 6, 5.45
iyi parti: 20, 10, 6,67, 5
chp: 10, 5, 3,34
mhp: 10, 5, 3,34
en yükseği 60 en düşüğü 3,34'e kadar olmak üzere sayıları sıralayın.
şimdi en yüksekten en düşüğe sıralıyoruz:
60 (akp)
30 (akp)
20 (akp)
20 (iyi parti)
15 (akp)
12 (akp)
10 (akp)
10 (iyi parti)
10 (chp)
10 (mhp)
8,57 (akp)
6,67 (akp)
6,67 (iyi parti)
6 (akp)
5.45 (akp)
görüldüğü üzere 15 vekillikten; 10 ak parti'ye, 3 iyi parti'ye, 1 chp'ye ve 1 tane de mhp'ye düştü. yani büyük parti kimse ona verdiğiniz takdirde vekil sayısı uçuyor. muhalifseniz iyi parti'de toplanmanız akp'den bir vekil daha koparmanızı sağlayabilir. mesela chp tabanı komple iyi parti'ye verse; hesapladığınızda sınırdan 1 vekil daha çıkarabilirsiniz.
gelelim tip mevzusuna: istanbul'da her 100.000 oya 1 vekil mottosuyla tip oy toplamaya çalışıyor ancak tip'in kazanacağı 1 vekil bu sebeple ysp'ye 2 vekile mal olabilir. hatta o bölgede akp birinciyse vekil ona gider.
diğer konu: yurtdışı oyları. bu oylar nasıl mı dağılıyor. biraz karmaşık ama çok basit anlatmaya çalışacağım.
şimdi mesela iyi parti yurt dışında yüzde 350.000 oy aldı diyelim. yurt içinde de 7.000.000 diyelim. yurt dışının yurt içine oranı 20'de 1. diyelim ki iyi parti konya'da 500.000 oy aldı. bunun 20'de biri 25.000. yani konya'da alınan toplam oy 525.000 olur. işte bu sayı vekil hesabını değiştirebilir. o nedenle yurt dışında tip'e verdiğiniz oy bir şehirde % 1'in içinde dağılıp tamamen yok olabilir.
bu sebeple yurt dışı seçmenlerinin büyük partilere vermesi daha kârlı.