düşünsene bu sefer asrın sürpriziyle ters köşe yapıp: "bu yıl zam yok, milletçe hep beraber bu günleri birlikte atlatacağız, işçi ve işverenler el ele dua ve sabırla zor dönemleri aşacağız..." deyip oradan süper kupa finali haberlerine geçiliyormuş. olur mu olur bakmayın öyle boş boş ekrana, türkiye burası. hiçbir şeye "olmaz" demeyin...
Sık geçen başlıklar
2024 asgari ücreti 4
ekşi'de görartık şu asgari ücret denilen tek rakam saçmalığı son bulmalı.
aynı market zincirinin yozgat yerköy şubesinde çalışan personeliyle istanbul etiler şubesinde çalışan personeli aynı maaşı alıyor. hem ulaşım hem de konut kirasinda dağlar kadar fark var.
bir çiçekçide klimalı yerde telefona bakan ablayla, iplik fabrikasında çalışan teri alından değil de başka yerinden akan adama aynı maaşı veriyoruz.
anadolunun çoğu yerinde temizlikte güvenlik, şoför ile depocu aynı maaşı alıyor.
bu sebepten mesleki asgari ücret çıkmalı.
büyükşehirlerde yaşayanlara %30
3 mega şehirde yaşayanlara %50 fark olmalı
bayburt'ta 11.400 lira alan adam "allaha çok şükür yiğenim ekonomi çoh eyyi" derken, ankara çankaya'da adam hayatta kalmak için survivor oynuyor.
aynı market zincirinin yozgat yerköy şubesinde çalışan personeliyle istanbul etiler şubesinde çalışan personeli aynı maaşı alıyor. hem ulaşım hem de konut kirasinda dağlar kadar fark var.
bir çiçekçide klimalı yerde telefona bakan ablayla, iplik fabrikasında çalışan teri alından değil de başka yerinden akan adama aynı maaşı veriyoruz.
anadolunun çoğu yerinde temizlikte güvenlik, şoför ile depocu aynı maaşı alıyor.
bu sebepten mesleki asgari ücret çıkmalı.
büyükşehirlerde yaşayanlara %30
3 mega şehirde yaşayanlara %50 fark olmalı
bayburt'ta 11.400 lira alan adam "allaha çok şükür yiğenim ekonomi çoh eyyi" derken, ankara çankaya'da adam hayatta kalmak için survivor oynuyor.
400 dolar üstü olmamalıdır ve bu ekonomik koşullarda olamaz. eğer ülkenin en az yarısı asgari ücretle çalışıyorsa piyasada doğru gitmeyen şeyler vardır. asgari ücretini kişi başı geliri baz alarak belirlemezsen böyle anomaliler ortaya çıkar.
mesela ekonomisi bizim 2-3 evre sonraki halimize dönüşmüş mısır'ın asgari ücreti aylık 100 dolardır. kişi başı gelirleri ne kadar peki? yaklaşık 4 bin dolar. mısır yerine almanya örneğine geçelim. oranın asgari ücreti ne kadar? yaklaşık 1600 euro yani 1680 dolar civarı. almanya'nın kişi başı geliri de 52 bin dolar.
bizim kişi başı gelirimiz ise yalan yanlış deflatörlerin baz alınarak yapıldığı gdp hesaplamaları ve baskılanmış kur ile yaklaşık 13 bin dolar. hesaplamalara dahil edilmeyen milyonlarca mülteciyi saymıyorum bile. bana göre gerçek verileri alırsak tr'nin güncel kişi başı geliri 8 bin dolar en fazla. bu bağlamda ekonomik çarkların düzgün dönmesi ve enflasyonun bizi tekrardan boğazlayacak hale gelmemesi için asgari ücretin 300-350 dolar bandında gitmesi gerekiyor. aksi halde karşılıksız para basarak ücretleri ödemeye devam edersin, çünkü o talebi karşılayacak kadar üretim yok.
zaten eğer seçim popülizmi yüzünden asgari ücret 500-600 dolarlara giderse stagflasyon ile hızlıca yüzleşmemiz daha olası. özellikle son 2 yılda yüksek asgari ücret zamlarına rağmen işsizliğin çok artmamasının sebebi deli gibi para basılmasıydı. talep yapay şekilde canlı tutuldu.
mesela ekonomisi bizim 2-3 evre sonraki halimize dönüşmüş mısır'ın asgari ücreti aylık 100 dolardır. kişi başı gelirleri ne kadar peki? yaklaşık 4 bin dolar. mısır yerine almanya örneğine geçelim. oranın asgari ücreti ne kadar? yaklaşık 1600 euro yani 1680 dolar civarı. almanya'nın kişi başı geliri de 52 bin dolar.
bizim kişi başı gelirimiz ise yalan yanlış deflatörlerin baz alınarak yapıldığı gdp hesaplamaları ve baskılanmış kur ile yaklaşık 13 bin dolar. hesaplamalara dahil edilmeyen milyonlarca mülteciyi saymıyorum bile. bana göre gerçek verileri alırsak tr'nin güncel kişi başı geliri 8 bin dolar en fazla. bu bağlamda ekonomik çarkların düzgün dönmesi ve enflasyonun bizi tekrardan boğazlayacak hale gelmemesi için asgari ücretin 300-350 dolar bandında gitmesi gerekiyor. aksi halde karşılıksız para basarak ücretleri ödemeye devam edersin, çünkü o talebi karşılayacak kadar üretim yok.
zaten eğer seçim popülizmi yüzünden asgari ücret 500-600 dolarlara giderse stagflasyon ile hızlıca yüzleşmemiz daha olası. özellikle son 2 yılda yüksek asgari ücret zamlarına rağmen işsizliğin çok artmamasının sebebi deli gibi para basılmasıydı. talep yapay şekilde canlı tutuldu.
asgari değil “genel çalışan ücreti” olarak ismi güncellenmesi gereken tutardır.