15-18 arası çalışanım var, çoğu asgari üstü maaş alırlar. mesleğimiz sanat ve ustalık gerektirdiği için çalışanlarımızı gönülleriz her zaman.
buraya dikkat, şu an bile ortalama kişi başı 5.500 lira maaş verdiğim işletmemde asgari ücret artınca en az artış rakamı kadar zam vermek icab ediyor. bu da demek oluyor ki asgari ücretin 5.500 lira olması demek maaş ortalamamızın 7.000 liraya taşınması demektir. buna sigorta primlerine eklenecek ek maliyetlerinde eklenmesiyle işletmemize kişi başı en az 2.000 lira yeni maliyetler eklenecek.
bu durumda işletme genel giderimiz ortalama 35.000 lira daha artacak. aylık ortalama 200 birim/adet üretim yapan işletmemin ek 35.000 lira maliyetinin birim/adet başı üretim maliyeti artışı 175 lira. bizim şirketimize ürün/hizmet sağlayan herkese ortalama bu ek maliyetler yansıyacağı için en az bir o kadar daha ürünümüze ek maliyet binecek. döviz zaten biraz dans etmeye başlasa hemen %5-10 arası hammadde zamları uygulanıyor…
bizim ürettiğimiz ürünün maliyeti bu senaryoda 5.000 liradan 5.500 liraya yükseliyor. satış kar revizasyonu ile beraber bunun toptancıya yansıması 750 lirayı buluyor. çünkü tüm piyasa buna göre pozisyon alacağı için karıda revize etmek şarttır. yaşamanın gideride eşdeğer artıyor maalesef. 750 lira zamlı alan toptancıda bunu nihai tüketiciye 1.250-1.500 lira olarak yansıtıyor çünkü bizim tablomuza benzer bir şekilde onlarında hizmet, sunum, nakliye, finansman vb giderleri artıyor.
sonuç olarak şu anki piyasada 5.000 liraya mal ettiğimiz ürünümüz 6.000 liraya toptancıya, 8.000-9.000 lirayada müşteriye ulaşırken artık ürünümüz 6.750 liraya toptancıya 9.500-11.000 lira aralığında tüketiciye ulaşacak.
peki asgari ücret alan bir çalışan bizim ürünümüzü alacağı zamla alabilecek mi? bugünde alamıyor, maalesef yarında alamayacak bu sistemde.
02.07.2022 · 3. sıra
buseferyazaroluruminsallahdinimizamin
01.07.2022 01:27