Sık geçen başlıklar

okullarda adab-ı muaşeret dersi verilmesi 1

ekşi'de gör
yukarıda bir yazar “gençleri kalıba sokmaktan sıkılmadık mı ya” demiş.

ona cevaben söylüyorum.
eğitim eğ- fiilinden gelir. ve eğmek metazori bir eylemdir. yani makul düzeyde şiddet içerir. (eğitimli bir insan olmasam “sike sike” ifadesini kullanırdım, ama kullanmam)
eğitim, bir insanı doğal eğilimlerinden uzaklaştırıp onu medeni yani kentli yapmak, demektir.
geğirmek çok doğal bir fiildir ama eğitilmiş insanlar bu doğal eğilime ket vururlar.
adab-ı muaşeret bu bağlamda değerlendirilmeli.

edebiyat hocaları bu dersi verebilir.
(bkz: adap)

etimodit : kelimenin kökeniyle ilgili mesaj atmayın vallaha 155’i ararın bak.
bir daha “eğitim, educat’ten gelir” desin biri, onu “saplamak” fiilinin köküyle etkisiz hale getirip polise teslim etmezsem benim de nickim ozgurox olmasın.
kelimenin kökeniyle ilgili tartışma var, doğru. ama “şekil vermek” manasında “eğmek”ten türediğini birkaç gün önce dücane cündioğlu da söyledi. ben de öyle düşünüyorum.