Sık geçen başlıklar

nesnenin kimse onu gözlemlemediğinde var olmaması 4

ekşi'de gör
peki bu bizim görmeden çarptığımız ayak serçe parmağımızı kıran şey ne? olmayan bir şey nasıl kırıyor serçe parmağımızı. *
bakmasam bile ayın orada olduğunu düşünmek hoşuma gidiyor. al sana ev yapımı kuantum.

ayla arama giren bu mesafe de nesi? ne kadar uzağım şimdi ayı düşünmediğim zamanki benden. ben kendimin gölgesiyim, o neyin gölgesi? şairin dediği gibi varlığına nedir delil sana meylim olmasa?

güzel şarkıları dinle, boş sokaklarda yürü, kavruk köpeklerin kafasını okşa, çimlere uzan, yıldızları seyret, işte ay orda ama sen hiçbir yerdesin…
var olmaması değil aslında. konumunun tam olarak bilinmemesi durumu. bütün maddeleri oluşturan atom altı parçacıklar hem dalga hem parçacık formunda davranır. gözlemlenmediği zaman dalga fonksiyonu gereği bir olasılık bulutu içinde bir yerlerdedir. (bkz: schrödinger denklemi) ancak siz gözlemlediğinizde (ölçtüğünüzde, burada bilinçli bir gözlem olması gerekmiyor) dalga fonksiyonu bir ihtimale çöküyor. (bkz: dalga fonksiyonunun çökmesi). bir diğer görüş ise paralel evren olarak da bilinen (bkz: everett yorumu)'dur. bu yoruma göre, ölçüm yapıldığında ihtimallerden sadece birinin gerçekleştiği evrende oluyorsunuz. diğer ihtimaller de başka evrenlerde gerçekleşiyor. (bkz: paralel evren teorisi). tabi bu evrenlerin fiziksel olarak mı yoksa sadece matematiksel olarak mı var olduğu hala tartışılan bir konu.

özet: rahat olabilirsiniz. siz bakmadığınızda da nesneler var. konumlarını tam olarak bilemiyoruz.
benim de başıma gelmiş durumdur. bir gün bir baktım kimse beni gözlemlemiyor, yok olmuşum. sonra dedim kendi kendime "saçmalama lan, düşünüyorsan varsındır" yavaş yavaş var oldum da kendime geldim. şansa yaşıyoruz yeminlen.