eyvah ki ne eyvah!
osmanlı imparatorluğu'nun batmamak için son çırpınışlarını sergilediği dönemde uyguladığı eshâm-ı mümtâze sistemi bu.
1840’ta üç yıl vadeli % 10 faizli sehimlerin piyasaya sürüldüğü dönemi hatırlattı bana.
yani devlet-i aliyye, halka senet satıp borç alıyor daha sonra faizi ile ödemek koşuluyla. elbette bu da hile-i şeriyyeye girer. faiz, faizdir! lâkin devletin ekonomisi yerle yeksan olunca ulemâ da buna caiz fetvası vermiştir dönem dönem.
tanzimat dönemiyle birlikte senetlerin faizleri de arttırılmıştır. bunun adı " günü kurtarmaktır! "
devlet hazinesine çok ağır bir yük bindirmiştir bu sistem. kaldı ki ahâli değil, zaten zengin olan özellikle yabancı tüccarlar böylece devleti yolmuştur. hatta devlet; senetler, senet sahibi kişi ölünce hazineye aktarılmaktayken bunu da değiştirmiş ve senet sahibinin vefatı durumunda eşi ya da çocuklarının bu haktan yararlanmaya devam edebileceklerini bildirmiştir. yani devlet-i aliyye, halkından para dilenmiştir.
sonumuz hayrolsun ahâli!
11.06.2022 · 2. sıra
passenger28
10.06.2022 00:00 ~ 00:06