Sık geçen başlıklar

donanımhaber'deki dünya düzdür tartışması 1

ekşi'de gör
harita mühendisiyim... jeodezik hesaplar benim işim. tüm hesaplamalarımızı belirli kabuller üzerinden en az hataya yakınsayacak şekilde yapıyoruz. uç uca gelmeyen otoyol gördünüz mü? köprü? varsa da hesap hatasındandır... yani düzgünce hesaplanan ve uygulanan her proje, hatasız bir şekilde uygulanır yer yüzüne. yani bizim kabuller sıfır hatada olmasa bile gerçeğe yakınsar haldeler. işte bu noktada, şeritvari şekilde uzanan işlerde hesaba kattığımız bir değişkenimiz var; yerin yuvarlaklığı. biz bunu hesaba katmasak, misal doğu-batı yönünde uzanan 5 kmlik bir yol, projeye başlangıç ve dolayısıyla referans olarak seçtiğimiz noktaya göre korkunç farklılıklar gösterir. ne anlatmak istiyorum? çemberin bir noktasından teğet çizin ve başka bir noktasından geçen yüzey normali ile teğet arasındaki farka bakın; ne kadar çok değil mi? halbuki siz su terazisi ile kot taşıyıp teğeti uyguladınız... işte o 5. kmnin sonunda, yere gömülmenizin ya da havada kalmanızın sebebi bu farktır. çember üzerinde düz yol yapmak demek, her noktadan geçen teğetleri, yalnızca o nokta üzerinde uygulamak demek. biz napıyoruz? arazide yoksayabileceğimiz mesafelerde bunu pas geçiyoruz, uzun projelerde ise hesaba katıyoruz.

yani neymiş? dünya yuvarlak olmasa da yuvarlakımsıymış... uygulamalı matematik yalan söylemez.

ne çok anlattım ya. halbuki sadece bu insanlar gerizekalıdır demeye gelmiştim. az buz da değil, ağır gerizekalıdır dünyanın düzlüğünü savunanlar.