ismi halim.
varlığını bugün öğrendim.
113 yıl önce birkaç rus savaş gemisi, karadeniz'de karasularımıza tecavüz ederek terkos açıklarına demirledi!
ruslar istanbul'u tehdit ediyor ve halim'in asılmasını istiyordu.
bu savaş ilanı sayılırdı.
osmanlı'nın cevabı, padişahtan yolladığı çiçek ile karşılamak oldu rusları!
halim sivaslıydı. manastır'da askerdi.
askeri karakol önünde nöbet tutarken tanımadığı sivil biri gelip "niye selam vermedin?" diye çıkışmıştı.
bu kişi manastır rus konsolosu rostkovski idi.
osmanlı askerlerine, yabancı konsolosları selamlamak zorunluluğu getirilmişti.
rus konsolos haddini aşan tavırlarıyla bilinen, türk ahali ve askerlerine kötü davranışlarına defalarca şahit olunmuş biriydi.
konsolos hiddetlendi, halim'e hakaret ederek kamçısıyla vurmaya başladı.
halim silahına davrandı.
işte bu olay sonrası rus gemileri sivaslı halim'in cezalandırılması için istanbul'a dayandı!
ruslar çiçeklerle karşılandıktan sonra manastır'da mahkeme kuruldu:
sadece halim değil yanındaki nöbetçi dahi idama mahkum edildi!
olayın şahidi enver bey mahkemeyi de takip etmişti.
beklenti, idamların saray tarafından hapse çevrilmesi yönündeydi.
zira rus konsolosun haddini aştığı herkes tarafından bilinmekteydi.
ayrıca osmanlı askeri "üniformalı konsoloslara" selam vermekle yükümlüydü.
oysa o gün konsolos sivildi ve halim'in onu tanımaması normaldi.
ve bir gün, beklentilerin aksine halim ve abbas asıldı!
olayla hiç alakası olmayan, türk askerler lehinde tanıklık eden ya da bu haksızlığa itiraz eden birçok subay azledildi, hapse atıldı.
o gün 2. abdülhamit'in
türk askerlerinin idam edilmesi için baskı yapmak amacıyla karasularımızı işgal eden rus savaş gemisini çiçekle karşılattığı bölgenin kıyısında, bugün 3. hava alanı yapılıyor.
ve bugünlerde bu hava alanına abdülhamit han ismi verileceği iddia ediliyor!
bakalım, 1933'te kanapiçe koyu'nda görevi gereği bir ingiliz subayı vurup diğerini yaralayan balıkesirli er musa için ingiltere ile savaşı göze alan atatürk'ün ismi yerine,
sivaslı halim ve abbas'ı ruslar istedi diye asan abdülhamit han'ın ismi verilecek mi yeni hava alanına.
not: iş bu entry twitter kullanıcısı @trakyabalkan'ın tweetlerinden birebir olarak alınmıştır.
kaynak: https://mobile.twitter.com/…tus/1038548076443496448
konu ile ilgili bir başka anlatım:
https://www.youtube.com/watch?v=3l8iqvjsiiy
10.09.2018 · 43. sıra
bu sehrin geceleri
09.09.2018 06:32