15 çalışanı olan işletmenin ortalama aylık maaş ve sgk giderini 87.500 lira artıran maaş zammıdır.
maaş ve sgk %50 artınca hammadde %20-25 (döviz artışı hariç) artar bu ülkede, üretimle uğraşanlar bunu bilirler.
diyelim ki mobilya üreten bir firmamız var. ayda 150 birim ürün üreten ve 15 personeli olan bir firmanın ürün başı genel üretim gideri 750 lira arttı. üretilen ürünün hammadde gideri ortalama 6.000 lira diyelim, dövizden bağımsız bu hammadde gideri 1 ocak itibariyle 7.500 liraya çıkacak. kafadan hiçbir şey olmadan ürünün maliyeti 2.250 lira arttı.
bu 2.250 liranın toptancıya yansıması 3.500 lira, vatandaşa yansıması 6.000 lira olur.
bu ürün fabrikasında 9.000 liraya üretilip 12.000 liraya toptancıya çıkılıp yaklaşık 18.000-20.000 liraya müşteriye satılırken şu an 11.250 liraya üretilip 14.500 liraya toptancıya çıkılacak, vatandaşta bu ürünü ortalama 22.000-24.000 liraya alacak.
sadece rakamlarla oynayarak durup dururken %25 enflasyon oluştu bir üründe.
eğer maaş artışı 14.000 lira civarında olsaydı emin olun hiçbir şeyin raftaki fiyatı %10’dan fazla (döviz artışı hariç) artmazdı bu ülkede.
29.12.2023 · 8. sıra
buseferyazaroluruminsallahdinimizamin
27.12.2023 23:20