Sık geçen başlıklar

1m tl'si olanın her ay 15 bin lira faiz alması 1

ekşi'de gör
bugün 1 dairen olsun ve değeri 1 milyon tl olsun.
bunun kira getirisi aylık 3.000 tl olsun.
şu anda bu daireyi sattın ve parasını faize yatırdın.
aylık 3.000 lira kira getirisi yerine aylık 15.000 tl faiz getirisi kazanıyorsun diyelim.
satmasaydın, 1 yılda kazanacağın kira getirisi: 36.000
sattıktan sonra 1 yılda kazanacağın faiz getirisi: 180.000
1 yıl sonunda toplam paran 1.180.000 tl olacak.
ancak şöyle bir sorunumuz var:
senin 1 milyona sattığın o evin değeri 1 yıl sonra en az 1.300.000 olacak.
yani seneye sen faiz getirinle bile artık o evi alamaz hale geleceksin.
işte enflasyon tam olarak budur.
rakamsal olarak her ay 15 bin lira kazandığını zannedeceksin ancak reelde her geçen ay giderek daha az kazanacaksın çünkü paran değer kaybediyor.
türkiye gibi büyük enflasyon olan ekonomilerde faiz ve enflasyon birbirinden ayrı, birbirinden bağımsız düşünülmemelidir. enflasyon olmasa eyvallah, paran değer kaybetmeden büyüdükçe büyür. ancak enflasyon hiç bir zaman faizin bir sonucu değildir; faiz enflasyonun bir sonucudur. faizi sırtına çubukla havuç bağlanmış bir tavşan olarak düşün. enflasyonu da havuç olarak düşün. tavşan havucun peşinden koşacak ancak onu hiç bir zaman yakalayamayacak. havuç hep önde olacak. bunu şöyle de ifade edebiliriz: yüksek enflasyonun varlığında enflasyonun götürüsü faizin getirisinden her zaman büyüktür.