Sık geçen başlıklar

18 eylül 1932 ilk türkçe ezanın okunması 2

ekşi'de gör
tanrı uludur = allahü ekber.

hah arapça öğren illa anlamlı ibadet etmek istiyorsan diyebilirsin ama olmuyor öyle işte.

mesela god is great derken de anlamını biliyorum ama “tanrı uludur” derken ki gibi olmuyor. çok basit bi sebebi var aq çünkü türk'üm ben, anadilim türkçe. ha “allahü ekber” demişim ha “god is great” demişim ikisi de uzak ve duygusuz gelir bana.

maliki yevmid din ne mesela. insan ibadet ederken anlamlı ibadet etmek istemez mi, robot musun sen ezbere iş yapacaksın.

bi gün yine bu topraklarda türkçe ezanlar okunması dileğiyle.

edit: ayet düzeltildi.
89 yıl önce bugün gerçekleşmiş olan harika olay...

gün yavaş yavaş ağarmaya başlarken minarelerden insanların hiç alışık olmadığı sesler yükseliyordu.

"tanrı uludur, tanrı uludur, şüphesiz bilirim ve bildiririm, tanrıdan başka yoktur tapacak..."

ınsanlar kendi ana dilinde bir şeyler duyuyordu.
gayet güzel, gayet anlaşılır bir türkçeydi bu.

öyle ya, türk milleti türkçe konuşuyor, türkçe okuyup yazıyordu.
ıbadet de ezan da türkçe olmalıydı.
üstelik bu peygamber muhammed'in de sünnetiydi.

esasen bu türkçe ezan ülkemizde okunan ilk türkçe ezan değildi.
çünkü ilk türkçe ezan 2. abdulhamid döneminde bir süreliğine okutulmuş sonra kaldırılmıştı.

abdülhamid döneminde okutulan türkçe ezan şöyleydi;

yoktur tapacak, calaptır ancak,
tektir o, yoktur ortağı,
muhammettir yalavacı,
tanrının öğüşü ona...

yani ilk türkçe ezanı, bugün kendini osmanlı torunu olarak gören malum kesimin ata olarak kabul ettiği abdülhamid okutmuştu. o yüzden türkçe ezan tartışmalarında daha dikkatli olmalı bu müptezel osmanlı torunları...

işte, ilk türkçe ezan osmanlı döneminde okutulduğu için, 89 yıl önce bugün okunan bu ezana "cumhuriyetin ilk türkçe ezanı" diyebiliriz.

umarım ülkemizdeki müslümanlar ilerde bir gün yeniden anladıkları dilde okunan ezana kavuşurlar.
yeniden okunduğunu görmek dileğiyle...

******************
edit: evet bazıları fena kudurmuş. "sizin alnınız secde görmüyor ki size ne ezandan" diyenler olmuş.
e madem ezandan bize ne ise, neden günde 5 vakit gürültüsüne katlanıyoruz. susturun ezanları, telefonlarınıza bir uygulama yükleyin, kimseyi rahatsız etmeyin madem. biz türkler olarak şayet bu ülkede ezan okunacaksa bunun türkçe okunmasını istiyoruz. türkçe bizim resmi dilimiz, ezanın arapça okunması, bağımsız türk cumhuriyeti için bir beka sorunudur. ya hiç okunmayacak, ya da türkçe okunacak.