89 yıl önce bugün gerçekleşmiş olan harika olay...
gün yavaş yavaş ağarmaya başlarken minarelerden insanların hiç alışık olmadığı sesler yükseliyordu.
"
tanrı uludur,
tanrı uludur,
şüphesiz bilirim ve bildiririm,
tanrıdan başka yoktur tapacak..."
ınsanlar kendi ana dilinde bir şeyler duyuyordu.
gayet güzel, gayet anlaşılır bir türkçeydi bu.
öyle ya, türk milleti türkçe konuşuyor, türkçe okuyup yazıyordu.
ıbadet de ezan da türkçe olmalıydı.
üstelik bu peygamber muhammed'in de sünnetiydi.
esasen bu
türkçe ezan ülkemizde okunan ilk türkçe ezan değildi.
çünkü
ilk türkçe ezan 2. abdulhamid döneminde bir süreliğine okutulmuş sonra kaldırılmıştı.
abdülhamid döneminde okutulan türkçe ezan şöyleydi;
yoktur tapacak, calaptır ancak,
tektir o, yoktur ortağı,
muhammettir yalavacı,
tanrının öğüşü ona...
yani ilk türkçe ezanı, bugün kendini osmanlı torunu olarak gören malum kesimin ata olarak kabul ettiği abdülhamid okutmuştu. o yüzden türkçe ezan tartışmalarında daha dikkatli olmalı bu müptezel osmanlı torunları...
işte, ilk türkçe ezan osmanlı döneminde okutulduğu için, 89 yıl önce bugün okunan bu ezana "
cumhuriyetin ilk türkçe ezanı" diyebiliriz.
umarım ülkemizdeki müslümanlar ilerde bir gün yeniden anladıkları dilde okunan ezana kavuşurlar.
yeniden okunduğunu görmek dileğiyle...
******************
edit: evet bazıları fena kudurmuş. "sizin alnınız secde görmüyor ki size ne ezandan" diyenler olmuş.
e madem ezandan bize ne ise, neden günde 5 vakit gürültüsüne katlanıyoruz. susturun ezanları, telefonlarınıza bir uygulama yükleyin, kimseyi rahatsız etmeyin madem. biz türkler olarak şayet bu ülkede ezan okunacaksa bunun türkçe okunmasını istiyoruz. türkçe bizim resmi dilimiz, ezanın arapça okunması, bağımsız türk cumhuriyeti için bir beka sorunudur. ya hiç okunmayacak, ya da türkçe okunacak.