Sık geçen başlıklar

dolar artmamasına rağmen sürekli zam gelmesi 2

ekşi'de gör
çok basit bir açıklaması var aslında. masada 20 kişi var fakat sadece 10 tane elma var. bu 20 kişinin de çok parası var ama 10 kişiye elma kalmıyor bir türlü. çok para = 20 elma demek değildir. parayı basıp elmayı yaratamazsın. nadir olan bir şeyin değeri artar. aslında buradaki konu sadece enflasyonun baz etkisi ve ya doların yükselmesi değil. gözden kaçan daha büyük bir sorun var, yetmeyen doğal kaynaklar karşısında sürekli artan popülasyon.

baylar, bayanlar... ekonominin temelinde daha büyük bir problem var. bizim doyurmak zorunda olduğumuz mülteciler. parayı çok basarsan para yemeyecek bu adamlar. finans dediğiniz şey aslında toplumsal dildir.
son 3 aydır dolar kuru aynı, 18.5 lar seviyesinde geziyor. petrol desen varil fiyatı son 3 aydır 90 dolarlardan 79 dolara inmiş hele yaz başına göre 120 dolardan 79 dolara inmiş durumda. elektrik desen o da aynı aşağı yukarı... peki madem böyle ben niye geçen ay 30 tl ye içtiğim kahveyi bu ay 35'e yada 2 ay önce 80 liraya yediğim yemeği bugün 100 liraya yiyiyorum. nereye gitsem durum böyle her ay başı ufak ufak arttırıyorlar... ne arttı da hâlâ zam yapıyorsun? dolar aynıysa hammade de aynı demektir. taşımacılık maliyetleri de eskisi gibi artmıyor hatta ufak ufak azalıyor... peki biz niye her ay başı başta cafe-restoranlarda olmak üzere birçok üründe ufak ufak zamlar görüyoruz?? her ay fiyat güncellemesi gerektirecek bir durum yok artık, acaba nasılsa millet zamma alıştı diye ufaktan ufaktan geçirme politikası mı güdülüyor??

artık gıda ve tekstil ürünleri dolar bazında almanya ve ingiltere'den pahalı hâle geldi. diğer sektörlerde durum çok farklı değil. millet nasılsa enflasyona alıştı diye sebep yokken de kâr payı arttırmak amacıyla (fırsatçılık da diyebilirsiniz) zam yapıyorlar...

not: tam 1 sene öncesi 2021 aralık sonu ile kıyaslandığında dolar 16.5 tan 18.6 ya gelmiş yani 1 senede sadece yüzde 13 artış var. petrol 74 dolardan 79 dolara gelmiş yani sadece yüzde 7 artış var. elektrikte ise yaklaşık yüzde 25. ama gel gelelim aralık 2021 ile herhangi bir ürünün fiyatını kıyaslarsan en az yüzde 100 veya 200 artış var. hadi geçen sene diyordunuz herşey dolarla olduğu için hammade fırladı gitti gübre 2 kat arttı un 3 katına çıktı bilmem ne... tamam kabul, dolar 7 lerden 17 lere gelirse böyle olur tabi. ama bunu yaşadık bitti artık geride kaldı, dediğim gibi dolarda öyle aşırı artış yok artık. peki bu aylık zamlar niye niye niye?