Sık geçen başlıklar

1-kiraya verme 2-kiraya verme 3-kiraya verme 2

ekşi'de gör
sonuna kadar destekliyorum. yatırımlık ev komedisine bu kadar para saçılmamalı.
çünkü milli sermaye, yani hepimizin cebindeki para, böyle boşa harcanmamalı.

kimse kusura bakmasın ama dünyanın hiçbir yerinde böyle bir yatırımcı modeli yok.

ben kendim kiracıyım, ama kira aldığım da bir evim var.
iki tarafı da biliyorum. ailemde de gayrimenkul & emlak işinde olan çok insan var.
iki tarafı da tanıyorum ona göre okuyun bu yazdıklarımı.

kimse sana evi alırken her sene enflasyon oranında hatta üstünde
kazanç artışı garantisi verdi mi?
yooo vermedi.
kendi kendine "ev garanti yatırım" diye bir masala inandın.
hiçbir yatırım sonsuza kadar yüksek kazanç getirisi sunamaz.

normal yatırımcı ne yapar? kar ediyorsa devam eder.
kar etmiyorsa önlem alır. birikimini döndürür yani.

mesela borsa yatırımcısı zarar görünce ya ucuzdan hisse alır maliyet düşürür.
ya da stop loss der hissesini satar. başka hissede zararını kapatmaya uğraşır. hatta borsa iyi gitmiyorsa başka yere kaydırır parayı.

girişimci adam iş kurar.
dükkan zarar ediyorsa ya ortak arar ya da kazandırmıyorsa satar devreder.

adam tüccardır. kıyafet satıyordur.
kıyafet satamadığı zaman kıyafetleri maliyetine elden çıkarır gider başka sektöre.

gayrimenkul yatırımcısı ne yapıyor? ağlıyor.

ben mesela hiç ağlayan borsa yatırımcısı görmedim.
ağlayan girişimci görmedim.
ağlayan finans yatırımcısı görmedim.
ağlayan tüccar görmedim.
kazanamadığı an rotasını değiştiriyor hepsi.

kardeşim evin kar ettirmiyor mu?
sat o zaman. başka yatırım enstrümanları da var.

benim şimdi kendi işim var mesela. allah'a bin şükür iyi gidiyor.
ama yarın rüzgar tersine dönse, "kazanamıyorum" desem "banane" dersin değil mi?
çünkü o işi kurma riskini ben aldım.

ee kusura bakma da o evi alma riskini de sen aldın.

şimdi bir de bu ev sahiplerinde "biz alnımızın teriyle biriktirip aldık bu evleri" diye bir duygu sömürüsü var. ee birader ben kendi işimi piyangodan mı kurdum?

borsadaki adam alın teriyle kazanmadı mı?

tüccarın sermayesi gökten mi indi?

üstelik kimseye de 0.69'dan kredi vermiyorlar.

ben işimi kurarken mesela kredi bulamadım. cebimden harcadım.

bugün ülkeye milyon dolar sokacak atölye projesi götür bankaya. kredi alamazsın.

hatta kredi alırken sana "ticarette, borsada vb kullanmayacağım" diye sözleşme imzalatıyorlar.

ama eve yatırım yapacağım diyen hepinize, paraları saçtı bankalar.

sen ne yaptın o parayla? ev aldın. kirayla geçinirim dedin.

senin evin istihdam sağlıyor mu?

katma değer üretiyor mu?

ülkeye döviz sokuyor mu?

sadece senin cebine para sokuyor.

üstelik senin gibi milyonlar bunu yaptığında ülkenin milyonlarca lirası hiçbir fayda sağlamayan bir yatırımda çürüyor resmen.

bak 2022'de 1 milyon konut satılmış.
https://www.garantibbva.com.tr/…lik-konut-satislari

ortalama bir ev 2-3 milyon lira. hadi 1 milyon olsun. gayrimenkule saçılan paraya bak. milyar tl'nin bile üstünde.

gayrimenkule harcanan paranın %10'u katma değer üreten bir yatırıma yönlendirilse ülke ekonomisi nasıl fırlar.

ama işte sen de, sana o evi aldıran sistem de bunu yapmaz.
çünkü sistemi döndüren bu ülkede gayrimenkul. kodamanların çoğu gayrimenkulden geliyor.

eğer kodamanlar teknoloji sektöründe olsaydı,
hepinize ev yerine teknoloji fonu satacaklardı.

ama ev sattılar.
siz de koşa koşa aldınız.
bu kadar irrasyonel bir piyasa olmasına rağmen "hepimiz kazanacağız" diye inandınız.

şimdi öyle olmadığını, gayrimenkulun her daim kazandırmayacağını kabullenemiyorsunuz.
tabirimi bağışlayın ama inşaat sektörü herkesi çok güzel öptü. olan bu.

bankalar kazandı, inşaatçılar kazandı, devlet vergisini aldı kazandı. emlakçı kazandı.
ev alanların da bazıları kazandı. ama bazıları. çoğu olduğu yerde saydı. ya da zarar etti ama farkında değil.

ve dediğim gibi katma değerli bir yatırıma gidebilecek miktarlar,
booooomboş apartman dairelerinde eriyor.

şimdi mesela ülkede döviz krizi yaşanmasında bunun hiç mi payı yok?

havalanında dövizle turist transferi yapan adam bile ülkeye daha çok katkı sağlıyor.

bir iki kelam da "her şeyin fiyatı arttı, maaşlar arttı kiralar artmasın mı" diyenlere edeyim.

kardeşim regulatory risk nedir git bir araştır önce. borsa'da bile böyle düzenlemeler var. gayrimenkulde de olur.

ayrıca kiracının maaşı seni hiç alakadar etmez. sözleşmende "maaş zammı kadar kira zammı" yazıyor mu?
yazmıyor. konu kapandı.
sen adama 2500 tl'ye evi kiraladın mı?
imzayı attın mı?
adam isterse 1 milyon dolar kazansın sana 2500 lira öder. ağzını da açamazsın.
kira yönetmeliği belli. ona göre fiyat çekecektin o zaman.

ya kusura bakmayın da ne ev fiyatı değerlemeyi biliyorsunuz.
daha evin metrekare fiyatıyla hesaplanacağının bile farkında değilsiniz.
bakkaldan karpuz alır gibi 3+1 2+1 falan diye hesap yapıyorsunuz.
ev yatırımı metrekareyle hesaplanır.

adam o kadar bilmiyor ki...
aynı sitede aynı blokta iki daire. aynı metrekarede. biri 7 milyon istiyor öbürü 13 milyon.
neye göre hesapladın o fiyatı diyorsun. bön bön bakıyor.
kendi gibi bir saf bulabilir mi bilemem ama aklı başında bir yatırımcı almaz o evi.

almıyor da.

gayrimenkul sandığınız gibi bir yatırım olsaydı şu an dünyada bir tane yatırım fonu kalır mıydı?

warren buffet falan beylikdüzü'nde apartman kovalardı.